fredag 14 september 2012

Min första faktura!

Idag ska jag skicka min första faktura för mitt första frilansjobb från Sohobo. Är det inte häftigt? Nej, kanske inte. Förhoppningsvis kommer jag snart få skicka så mycket fakturor att det inte direkt är något jag kommer skriva om här. Men det känns ändå lite häftigt just idag. Hur har jag då gjort den här fakturan? Vad ska man ha med? Hur ska layouten se ut för att det ska bli tydligt? Helt ärligt så har jag fått Olofs mall och bara kopierat in mina egna uppgifter. Det var enklast så. Men jag har läst på lite i alla fall och frågat min bror, Christian, som ju är delägare tillika snille i vårt företag. Förutom att det ska vara tydligt vem fakturan kommer ifrån, vem den ska till, hur mycket den ska vara på, hur mycket som är moms och vart det ska betalas in ska man tydligen också skriva: företagets organisationsnummer, att vi har F-skattesedel samt momsregnummer/VAT No. Det där sista tyckte jag var oerhört konstigt och tydligen är det organisationsnumret + SE i början och 01 på slutet. Skumt va? Då kan man ju tycka att vem som helst bara kan räkna ut det själv, men det ska vara med ändå tydligen. Ja, det är mycket sådant som man inte riktigt hänger med på i början. Men om man gör en bra fakturamall så kommer det sedan gå jättefort att fylla i och skicka fakturor. Vår mall (det kanske gäller för alla, men jag kan ju bara prata för oss) är i excell och då fyller den själv i dagens datum, räknar ut moms, räknar ut när de ska betala in och den sammanlagda summan så klart, oerhört smidigt.

Om man vill läsa på lite mer om det här så står det väldigt mycket på Verksamt.se och då om fakturor på verksamt.se - faktura och om just moms har jag googlat fram den här sidan också: Ekonomikonsulter.se

Nu ska jag skriva ut - slicka kuvert - och lägga på lådan! (ska bara ta reda på vart jag ska skicka den...)

1 kommentar:

  1. Grattis!

    OM du vill kan jag fixa så du kan använda Zenconomy (https://www.zenconomy.se/), gratis, även fast det kostar pengar egentligen. Det är ett bokförings- och faktureringsprogram som jag håller på och bygger. HÖr av dig på kristoffer@zenoncomy.se om du är sugen.

    SvaraRadera