söndag 8 april 2012

En härlig helg i Philadelphia

Denna helgen har vi för första gången några dagar ledigt. Så vi har faktiskt tagit lite semester från skolan. Jag har ett första utkast på mitt sista manus och ligger lite före de andra i klassen, vad gäller planering så jag kan med ganska gott samvete vara lite ledig. Det kommer säkert att bita mig i foten imorgon men det ska nog gå bra. Och eftersom det har varit så otroligt härligt väder har vi varit ute nästan hela dagarna. (tyvärr bloggar jag nu från mobilen, så bilderna kommer senare). I fredags spelade vi först in den sista filmen i vårt näst sista projekt, då vi ska lära oss att ta upp dialog med bom och mick. Mycket roligt och assvårt, vet ni hur mycket ljud det finns överallt som man inte vill ha med på film? Allt från brummande kylskåp till fåglar till bilar till regissörer som inte vet när de ska sluta äta choklad. (det sistnämda var inte jag!) det är hopplöst att ta ljud på plats och jag förstår att folk gör större delar av filmer i studios.

På fredageftermiddagen tänkte vi gå till Central Park Zoo men i och med att det var långfredag och fint väder så tänkte ungefär 200 000 andra människor också det, så vi struntade i Zoo och strosade bara runt i parken istället. Även igår strosade vi runt i Central Park, denna gången med Crystal och tittade på olika fåglar och på folk som spelade Baseball och lekte med sina hundar. Det var på det hela taget ganska idylliskt. Sen tog vi oss med en Bolt Buss till Philadelphia där vi hälsade på mammas gamla collegekompis Chris, som nu har blivit en god vän till familjen. Hennes son Tavis var också hemma och fram till förra maj hade jag inte träffat Tavis sen Hans och Johanna gifte sig (2002) men senaste året har vi träffats både i Washington, London och nu här. Ganska lustigt. Att komma hem till Chris är lite som att komma hem, både Olof och jag slappnade genast av och bara njöt av att ha trevligt och bli ompysslad. Chris har verkligen tagit hand om oss. Igår åt vi kinamat och tittade på en fågelskådarfilm som heter The Big Year med Steve Martin, Jack Black and Owen Wilson. Den var lite smålustig, handlade om tre killar som ville göra ett Big Year, alltså se så många fåglar som möjligt i USA under ett år. Sen idag har Chris tagit oss med till två olika skogar för att skåda fågel och promenera i det fina vädret, verkligen härligt! Så vi har varit ute mycket och helgen avslutades med en väldigt god påskmiddag med lamm och hela faderullan. Jag tror att det var bland det bästa vi ätit på hela resan, kanske mest för att jag och Olof verkligen har längtat efter hemmalagad mat. Nu sitter vi tyvärr på en buss tillbaka till New York, vi älskar ju den staden så klart men det är ändå med lite vemod som vi lämnar Philadelphia och hemtrevligheten hos Chris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar