tisdag 18 september 2012

All denna teknik som man måste ha...

För tillfället har jag lite svårt att lägga in bilder i min dator. Min telefon och dator pratar inte riktigt med varandra och iPhoto har ballat ut. Jag hittade någon slags bildinsamling men eftersom jag inte kan hitta de bilder jag "samlat in" så gör jag nu helt enkelt det enda konstruktiva och ignorerar problemet på obestämd tid. Ja, jag vet att jag ska uppdatera allt och fixa iCloud med tanke på hur mycket bilder jag tar, men jag tror också att ett första steg är att försöka tömma telefonen på de 5000 bilderna som ligger där. Vet inte hur jag ska göra det på ett smidigt sätt heller tyvärr. All denna teknik, man blir ju tokig.

I alla fall. Plötsligt insåg jag att jag var i stort behov av Photoshop. Jag har aldrig haft det på min egen dator men kände att "jo, nu har du ett produktionsbolag, nu är det dags att du skaffar Photoshop. Tror jag." Jag håller på att ladda ner en testversion nu som jag får ha i en månad. Jag hinner nog lösa de mest akuta behoven på en månad och sen får vi se. Två andra program som är bra att ha om man jobbar inom kulturbranschen är 1. Ett bra manusprogram & 2. Ett redigeringsprogram. Som manusprogram har jag för tillfället Celtx, som också går att ladda ner gratis. Det funkar okey men man stör sig på en del saker som inte är så smidiga, lite layoutgrejer bland annat. Men Celtx är bra om man bara behöver det för att skriva enstaka manus ibland. Annars har jag hört att Final Draft är bra, men jag har ingen erfarenhet av det. Det känns mer som om det ligger på Olofs bord och jag tror att han är på väg att köpa det. Det kostar runt 200 dollar så det kan det ju vara värt om man jobbar mycket med manus, annars funkar Celtx också, som sagt. Celtx har dessutom också någon betalversion och då får man lite fler möjligheter och funktioner tror jag. Men jag har ju som ni förstår inte den heller.

Ett annat bra program, om man jobbar med film, är Final Cut Pro (kostar 2300 kr). Det jobbade vi mycket med på New York Film Academy men då hade vi inte senaste uppdateringen (som heter X eller något sånt) för de sa att den var kass. Vet ni vad? De hade rätt. Den är kass. När jag nu skulle köpa Final Cut Pro så gick det bara att köpa senaste uppdateringen och jag tycker inte om den. Jag hoppas på en ny uppdatering snart som återgår lite till den gamla. Sen hjälper det väl att ha en stationär dator, en bättre mus med en massa specialfunktioner och ett större tangentbord, om det ska bli riktigt bra. Så fort jag tjänat lite pengar i företaget ska vi köpa det. Sen kan vi börja klippa på riktigt. So far har jag klippt en liten ansökningsfilm till Olof och en familjefilm till mamma, Olof fick inte jobbet (vad vi vet) men mamma älskar familjefilmen, fast jag är inte säker på att det har så mycket med klippningen att göra, snarare innehållet, det vill säga fokus på de sex barnbarnen. Så jag får nog öva upp klipptekniken lite, tänkte klippa en showreal till Olof. Får väl se hur det går...


fredag 14 september 2012

Min första faktura!

Idag ska jag skicka min första faktura för mitt första frilansjobb från Sohobo. Är det inte häftigt? Nej, kanske inte. Förhoppningsvis kommer jag snart få skicka så mycket fakturor att det inte direkt är något jag kommer skriva om här. Men det känns ändå lite häftigt just idag. Hur har jag då gjort den här fakturan? Vad ska man ha med? Hur ska layouten se ut för att det ska bli tydligt? Helt ärligt så har jag fått Olofs mall och bara kopierat in mina egna uppgifter. Det var enklast så. Men jag har läst på lite i alla fall och frågat min bror, Christian, som ju är delägare tillika snille i vårt företag. Förutom att det ska vara tydligt vem fakturan kommer ifrån, vem den ska till, hur mycket den ska vara på, hur mycket som är moms och vart det ska betalas in ska man tydligen också skriva: företagets organisationsnummer, att vi har F-skattesedel samt momsregnummer/VAT No. Det där sista tyckte jag var oerhört konstigt och tydligen är det organisationsnumret + SE i början och 01 på slutet. Skumt va? Då kan man ju tycka att vem som helst bara kan räkna ut det själv, men det ska vara med ändå tydligen. Ja, det är mycket sådant som man inte riktigt hänger med på i början. Men om man gör en bra fakturamall så kommer det sedan gå jättefort att fylla i och skicka fakturor. Vår mall (det kanske gäller för alla, men jag kan ju bara prata för oss) är i excell och då fyller den själv i dagens datum, räknar ut moms, räknar ut när de ska betala in och den sammanlagda summan så klart, oerhört smidigt.

Om man vill läsa på lite mer om det här så står det väldigt mycket på Verksamt.se och då om fakturor på verksamt.se - faktura och om just moms har jag googlat fram den här sidan också: Ekonomikonsulter.se

Nu ska jag skriva ut - slicka kuvert - och lägga på lådan! (ska bara ta reda på vart jag ska skicka den...)

måndag 10 september 2012

Egenföretagare

Det är inte helt lätt att vara egenföretagare. Det är konstigt att tänka sig att man ska bli framgångsrik på det här sättet, men det kanske man blir. Christian & Olof siktar ju på internationell karriär och en Oscar vore ju inte helt fel. Jodå. Vi ska bara börja filma först. Vilken vecka som helst nu. Mina kompisar (tillika före detta karnevalsfilmsregissörer) filmade en liten kortfilm en helg. Där skulle jag ha varit med. Men ett betaljobb dök upp och vad ska man göra? Så jag sprang som produktionsassistent på Intresseklubben istället för att vara inspelningsledare på ett eget projekt. Det var också roligt men vad kul det hade varit att få vara med och göra en egen film istället. Men det kommer väl fler tillfällen. Vilken vecka som helst...

Vi har faktiskt lite projekt "i pipen" (som inte alls låter så coolt när man läser det, ni får lägga till en amerikansk dialekt...). För det första så har ju Boelspexet mer eller mindre satt igång redan. Jo, vi kollationerar nästa fredag men vi har haft inprovningar, satt tonarter med de gamla, ska sätta tonarter med de nya, det har blivit rätt mycket manusmöten, chefsmöten, styrelsemöten, det kommer bli scenmidag och förkollationering innan nästa fredag. Så det känns som om vi är igång, även om vi inte har börjat repa än. Och oj vad roligt det ska bli att komma igång igen, att få hänga i Stora Salen på AF, spela boll, sjunga skryt, festa, hänga i Röda rummet, repa, basta & bara hänga med hundra glada boelister i en månad. Det ni, det är bland det bästa som finns!

Sen kommer det ju en bröllopsmässa där någon gång i slutet på Boelperioden - nämligen den 13 oktober. Det ska också bli otroligt roligt, mest för att det är nytt och jag tror det har potential att bli hur bra som helst faktiskt. Så dit får man gärna komma och kolla läget och dricka kaffe. Det gör det ju extra roligt att Olof och jag faktiskt själva påbörjat vår bröllopsplanering. Igår pratade vi med prästen och idag ska vi boka kyrkan. Otroligt spännande!

Och förutom detta så ska jag även få vara med i en produktionsgrupp tillsammans med min andra bror (eller första kanske man får säga, för han är ju faktiskt äldst) och det sätter vi igång med nu i veckan. Jag älskar de första produktionsmötena i ett nytt projekt. Då det känns som om allt är möjligt och allt kommer bara lösa sig och man kommer få både sponsorer, press och publik hur enkelt som helst. Det är liksom smekmånaden i projektet, alla är glada och allt kommer bli bra. I slutet av projektet eller när det närmar sig själva mässan, spexet, festivalen eller vad det nu kan vara, då brukar jag gå tillbaka till mina anteckningar från de första mötena, bara för att få tillbaka den där känslan och inte glömma bort vad tanken egentligen var från början. Ibland har de första önskningarna och visionerna fått ge vika för mer praktiska lösningar, men då gäller det att fånga upp dem igen och så får man extra energi mot slutet för att jobba på att få med dem. Det tillsammans med en ordentligt genomtänkt grundplan (och då menar jag körschema) brukar bli bra!